teisipäev, 13. august 2013

Toidujuttu..jätkub kauemaks

Kõige alustuseks mulle meeldib hullult süüa teha ja eksperimenteerida. Pisikesena juba möllasin salaja köögis jahuga. Ilmselt kõik mu sõbrad teavad mind ja minu maa-guu-saa-iiid kooke, hehe, millest ma ise nüüd osa väga ei saa aga teistele võin vabalt ikka edasi teha. Kuigi süda tilgub verd ja ei lase enam selliseid suhkrukooke teha. Uskumatu, et mõni asi ikka tõesti muutub.

Üldiselt kõikide toitude valmistamine käib mul tunde järgi ehk siis ma ei aja sõrmega retseptiraamatutes järge. Aga ma vaatan piisavalt igasuguseid blogisid ja kogun sedasi ideid ja mõtteid.. mida on hullupööra palju ja vajavad ainult teostamist. Ja mis muidugi ei ole üldse vähem  olulisem, et süüa meeldib ka ja meeldib hästi süüa. Mingit kräppi ma ei pea vajalikuks näost sisse ajada. Ehk siis külmkapis on ainult head toiduained ja väljas söömas käies on lemmik kohad kujunenud.

Põhiline millele tähelapanu pööran on toiduaine värske, puhas, võimalikult keemia vaba koostis ning eelistatult kodumaine. Nüüd püüan valida rohkem ökot, et maksimaalselt kasulik oleks ja olen avastanud enda jaoks näiteks Biomarketi, kust saan hakata igasuguseid puhtaid ja kvaliteetseid toiduaineid soetama. Läheb katsetamiseks ja eks tuleb ka materjali blogipostitusteks.


Mainides mingil põhjusel, et mu eluviis on kind a healthy, siis esimene küsimus tihtipeale on kuidas ja mida ma söön. Mainin kohe ära, et ma pole kindlasti mingi musternäidis kuidas tervislikult toituda. Ma olen ikka vahelduva eduga aastaid jälginud oma toitumist, kõikumistega tervisliku ja vähem tervisliku vahel. Sellest nüüd lõpuks hakkab välja kujunema minu jaoks õige ja toimiv variant.

See ei ole ammu enam minu jaoks lihtsalt mingi kuu ajane dieet, vaid elukestev eluviis. Abs are made in the kitchen ehk siis hetkel peale tervisliku toiduvaliku jälgin suhteliselt täpselt koguseid. Kodus olles ma kaalun kõik üle ja toidupäevikut olen alates märtsist iga jumala päev täitnud. Eesmärgiks praegu veel ju keha rasvaprotsenti vähendada. Ning see mis minu jaoks välja kujunenud on, ei pruugi teistele sobida. Näiteks mõni päev ma söön ikka päris palju, kui ma üldiselt üritan oma kaloraaži 1200-1400 kcal juures hoida, siis vahel tuleb ikka 2000 isegi täis.

Aga nüüd ma üritan ikka sellisele tugevale trennipäevale sokutada seda sorti priiskamise. Samas on päevi kus ma üldse süüa ei taha, pole isu. Uskumatu, või mis?! Ja siis ma pean selgitama, et ei ma ausõna ei näljuta ennast ja ma tean, et see pole kasulik ja kindlasti mitte tervislik. Lihtsalt avastan õhtul, et olen söönud ühe banaani ning päev on märkamatult möödas, siis näksin kiirelt veel midagi. Aga usun, et mu keha annab ise märku, kui palju ja mida ta vajab. Ja üldiselt kui mingi toidupala makku ei potsata, hakkab mu kõht ikka korralikult mürinat tegema. Eriti meeldib seda vaiksetes kohtades teha, näiteks loengus istudes. Kui mul on ärevus ja suur pinge, siis sellest on mu isud ja mitte-isud suuresti mõjutatud. Mina ja mu ülevoolavad emotsioonid.


Aga jäädes ikka söögi juttude juurde, sest sööma ju peab! Pikka aega oli see tervislik toitumine minu jaoks puhas kalorite lugemine, et sisse sööksin vähem kui kulutan. Aga vot, võta näpust, ei saanud ma ikka aru miks siis mitte midagi ei muutu. Kuni minu peas ka lõi pirn põlema, et oluline on veel toidu kvaliteet ka. Ehk siis on suur vahe, kas kalorite hulk tuleb kokku mõnest koogitükist ja kommidest või siis vitamiinirohkest salatist ja kalast näiteks, või vahe kas soolapähklid või lihtsalt mandlid. Pluss veel süsivesikute, rasvade ja valkude tasakaal, mida ma üritan ka vastavuses hoida. Kuskil pool kaloraazist peaks tulema süsivesikutest, siis 30 protsenti rasvadest ja maksimaalselt 20 valkudest, mis oleks ideaalne. Kahjuks ei kuku see alati mul nii välja.


Lähemalt rääkides konkreetsetest valikutest minu toidulaual, siis köögiviljad, puuviljad ja vesi on kolm asja, mille puuduse tekkimine endast kohe märku annab, kui viimasest korrast on kriitiliselt palju aega möödas, siis tuleb see nende "igatsus" peale. No nii poole päeva küsimus kindlasti. Hommikusöök on mul kõige kindlam söögikord, mis on alati korralik. Selle valmistamiseks ja söömiseks võtan rahulikult aega. Hommikusöögiks teen näiteks muna, kodujuustu ja värske salatiga, kõrvale puuvili ja kohvi/tee. Vahel harva ikka söön kaerahelbe putru, kas kaneeli ja banaani või siis täitsa korraliku võiga, jälle kindlasti väike puuviljapoiss ja soe jook. Või siis mu kolmas variant on kohupiim/jogurt puuviljade ja pähklitega. See on mu lemmik söögikord ja maitseb alati hästi. Paaril hommikul olen endale neid proteiini pannakaid teinud, mis näevad täiesti kohutavad välja, sest pannkoogid on ühed vähesed asjad, mille tegemine mul hästi ei tule välja. Kui ma lõpuks igasugust kraami peale laon, et ma neid ei näe.. banaanidest pähklivõini  ja jogurtist meeni.. siis õnneks on päris söödav. Okei, tegelt oli isegi maitsev.

Päeva jooksul ma üritan ikka korralikult 3h vahedega süüa, aga see ei ole mul rusikareegel. Ja sellist kindlat menüüd ka ei ole. Lihtsalt mida õhtusem aeg, seda kergemaks söögid lähevad. Ja enne magama minekut on tunda juba sutsu tühja tunnet. Maitselt kerged ja puhtad, vürtsikad aga kindlasti mitte soolased söögid, on lemmikud. Kõikvõimalikud köögiviljad moodustavad mu põhisöögi, eelistan hooajalisi variante (toorelt, küpsetatult, keedetult, ahjus ja hautatult, supi või püreena.. segamini ja eraldi. Aga konservi variante ei kasuta enam, sinna lisatud suhkru kui ka õli tõttu. Igasugustes ilusates variantides köögiviljad ja ma absoluutselt fännan neid) ja 50-100g liha (veisesink või kana, sealiha ei ole enam minu jaoks) või kala (enamasti lõhe ahjus) ning veel paar puuvilja on kindlasti menüüs.

Põhiliselt teen salateid ja vokiroogade moodi lõunasööke. Ja teen ise, algusest lõpuni, siis tean koostist saja protsendiliselt. Kodujuust ja jogurt ka igapäevaselt kavas. Krevetid, feta või mozzarella juust, oliivid, avokaado, müsli (varsti üritan ise ühe müslitegemise ette võtta, aga praegu avastasin Vändra Leib tehtud Mahe (öko) tervisemüsli, mis koosneb nii paljudest headest komponentidest ja suhkru ja säilitusaineteta, julgen soovitada), merevaik,mesi (oma kindel mesinik, 100% puhas ja maitsev, mee suhtes olen jube valiv haha), smuutid (nende puhul jälgin ka, et oleksid 100% puhtad ja suhkruta), spinat, kookospiim on mõned näited nendest toiduainetest, mida ma siis sujuvalt sisse miksin oma söögipoolisesse.

Puuviljadega ma rahuldan oma magusaisu ja üritan nende kogust ka kontrolli all hoida. Ja mulle maitsevad kõik puuviljad, ükski ei meenu, mida ma ei sööks. Banaani on alati kodus ja siis vastavalt hooajale hurmaad, mandariinid, arbuus, õunad, ploomid jne.

Olen ka seda meelt, et pigem süüa korraliku rasvasisaldusega ja väiksemaid koguseid, kui kasutada light või fat-free ja zero calories toidukraami. Esiteks on ka kaalu langetamiseks rasva vaja ja teiseks nendest 'kergemates' variantides on ju millegagi see rasv asendatud. Mis ilmselt on hoopis kahjulikum. Vahepeal ma olin täiesti sõltuvuses Coca zerost ja suhkruasendajast tee sees, aga kui ma uurisin millest need koosnevad ja sain aru, et suhkruasendaja on üks paharett, kes tegelikult minu igasuguseid isusid võib tekitada, loobusin päevapealt. Ja jällegi tõestasin iseendale, et loobumisel kaob ka himu.


Jutt läks sujuvalt selleni, mis minu poekorvi ei potsata. Veel on välistatud valmis toit, mis säilib pool aastat. Igasugused kastmed, purgisupid, pool-fabrikaadid, üldse pool elu säiliv nodi. Suhkrut ja nisu sisaldavad toiduained. Ehk siis jätkuvalt pean mainima, et mul ei ole poest midagi väga osta peale toorete produktide. Küpsiseid ja saiakesi ma ei saa nisu tõttu valida ja šokolaadi ostan nüüd harvemini kui kunagi varem. Aga kui söön, maitseb ikka sama hästi. Krõpsud ja igasugune rämpstoit ei maitse mulle nii väga, et üldse tunneksin vajadust neid soetada. Muidugi kuskil külas olles laualt neid vahel nokkida pole välistatud, aga tõsiselt harv juhus. See ei ole see eeskujulik tervislik toituja Kiku siis muidugi, haha. Aga erand kinnitab reeglit ju.


Nüüd tuleb rodu pildimaterjali illustreerimaks mu juttu ja paarile lisasin ka juurde, mis seal pildil täpselt on :)

Õuna "kook"
Pool õuna
Kaneel
20g rosinaid
80g maitsestamata kohupiima poole banaaniga segatult
180C ja u.25min ahjus




Vahepala
Lemmik lõhe


Kiireteks hommikuteks
Hommikujogurt




Suvikõrvits-kana-šampinjonid kookospiimas indiapähklitega
3 portsjonit
450g kanafileed
4 suurt šampinjoni
150g kookospiima (kasutasin täisrasvast)
2 keskmist suvikõrvitsat riivitult
küüslauku
karrit
pipart
50g india pähkleid (rösti pannil ja lisa kõige lõpus)




     
Spinati-feta pirukas (gluteenivaba, põhi kartulipudru taoline)
Põhisöök




     
                
Põhisöök 2
                
Naturaalne värske mesi





Lemmikosa hommikusöök
Proteiinipannakad "Katseeksitusmeetod"
2 munavalget
pool banaani
15g valgupulbrit/ 100g kohupiima
suts piima
kaneel
.. ja pannakate kate vastavalt fantaasiale

4 kommentaari:

  1. Kust sa selle Vändra müsli leidsid?
    Ma olen nii paljudest poodidest ja ökopoodidest otsinud aga pole leidnud.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ostsin selle Selverist, see oli teiste öko- ja tervisetoodete letis.

      Kustuta