esmaspäev, 29. detsember 2014

Aasta lõpp ikka näitas end selles valguses, mis terve aasta teinud oli

Jõulud olid väga armsad ja soojad. Aga emotsionaalne suhe end ja toiduga - ei tahtnud see jõuluaeg ikka üldse hea ja kerge olla minu jaoks. Pole mõtet hakata siin pikalt heietamagi konkreetselt söömisest, kurguni täis söömist õnneks polnud. Aga lihtsalt see toitumine oli nii suvaline ja koosnes põhimõtteliselt ainult süsivesikutest. Roberti nõuanded olid kui peast haihtunud. Terve hunnik piparkooke ja mandariine, komme ja kringlit. Ma ei piiranud end ja tegelikult oli mul kuidagi nii ükskõik. Aga see ükskõiksus ajab mind närvi ja tekitab minu sisse tõtt öelda ikka päris suure hirmu.

Loomulikult ma saan aru, et päevad pole vennad ja tuleb neid hetki ette, kui kõik pole nii nagu ma sooviks. Aga nende negatiivsete emotsioonide torm on vahel ikka kuradima laastav. Just kui tunnen, et kõik hakkab tasakaalu minema, pean tõdema järgmisel hetkel, et olen ikka väga ebastabiilne.

Ma olen alustanud teekonda, et sellest toitumishäirest vabaneda. See on ju prioriteet hetkel.
Esimeses teraapias rääkisin palju mis mind sööma paneb, millised emotsioonid sellega kaasnevad, miks see söömine (häire) mind segab. Rääkisin kõigest. Ma suutsin olla täiesti avameelne ja õnneks tunnen end antud psühholoogi juures täiesti mugavalt.

Nüüd pidin hakkama kirja panema kõiki söögikordasid, koos kellaaegade ja emotsioonidega. Ainsaks söömise kohaks peab olema köök. Selle päeviku täitmine peaks mind mingis mõttes ohjeldama, kui pean iga kahe-kolme minuti tagant kui uuesti kommi võtma lähen, seda kirjutama.
Samuti end kaaluma, et omada mingit ülevaadet kuidas see toitumine mu keha mõjutab. Ma pole kaalul käinud ja ma nii väga kardan minna. Ma tean, et ma olen suvest kohutavalt palju juurde võtnud. Number kindlasti haavab mind ikkagi korralikult. Aga see tuleb ette võtta.

See üritus enda kehaga hetkel leppida ja keskenduda haigusele toimis mõne aja. Kui ma peale jõulupühi perega külla minema hakkasin, toimus üle pika aja korralik kokkuvarisemine. Mu riided on mulle väiksed. Need ei sobi mulle selga ja ma tunnen end ebamugavalt. Ega see muidugi ei juhtunud üle öö. Paaril viimasel kuul peale teksade ja kampsuni midagi kanda ei tahagi. Nägin end nii koleda ja paksu ja õnnetuna. Enesehinnang on ikka päris nullis. Ma muutusin meeletult närviliseks, tunne oli et lähen hulluks ja ei suuda elada nii. See võib tunduda üle paisutatuna, aga ma läksin ikka väga endast välja. Tahtsin mitte eksisteerida ja nutt ei tahtnud otsa lõppeda. Hoidsin end tagasi, et mitte päris hüsteeriasse sattuda aga see võttis võimust mu üle.
Miks ma olin oma kevadel saavutatud vormi küll kaotanud. Tõtt öelda oli/on mul rõve end peeglist vaadata. Ma ei tahtnud, et keegi mind näeb. Ausalt öeldes mõtlen hirmuga kui peaks mingite tuttavatega kokku jooksma ja üldse ei taha inimesi enda ümber. See on mul elus esmakordne, kui ma nii tõsiselt sedasi tunnen, et ma ei taha välimuse pärast rahvasekka minna. Mul on enda ees häbi, et milline ma välja näen ja kuidas see mind emotsionaalselt laastab. Loomulikult ei ole reaalselt asi nii hull, et ma ei peaks julgema end inimestele näidata. Aga see on lihtsalt enda sees tekkinud tunne, millega on raske võidelda.
 

Ma olen vaikselt veeremas sinna auku, kus ma olin aastaid tagasi oma max kaaluga. Ma küll ei suuda objektiivselt hinnata endaga 24/7 koos olles kui suur ma olen või siis olin. Aga numbrid hakkavad sinna suunda viitama. Ei suuda uskuda, et olukord on nii hullu seisu jõudnud. Arvasin, et never again.. Ja kes mäletab, tulid sel suvel esimesed viis kilo ma ei tea kust kohast. Edasi tervise tõttu sisse söödud pillid ja AD'd aina tõstavad kaalu. Pillide võtmise lõpetasin mõni aeg tagasi ära, kuid büstil annavad siiani tunda. AD'd jälle aeglustavad ainevahetust, millega mul nii kui nii vedanud pole. Söömishood ise üldpildis on minimaalsed kaalutõstjad olnud. See teeb veel eriti näruse tunde, et mujalt tuleb lihtsalt lisastressi.
 

Nüüd ma seisan nagu kits kahe heinakuhja vahel. Ühest küljest tahaks tegeleda bingetamisest  lahti saamisega. Parematel päevadel suudan leppida hetkelise olukorraga, saada mõistusega aru, et see kõik on ajutine, see kaalutõus ja suhtumine jne. Teisest küljest ei suuda ma elada selles teadmises, et ma olen nii palju juurde võtnud ja ma ei tee selleks mitte midagi. Ma ei tea, kuidas leida see kuldne kesktee, et ma saaks tegeleda korralikult oma emotsionaalse söömise, stressiga ning samal ajal need lisakilod maha saada.
Mul on tunne, et kui mul on need kaalulangetusmõtted peas ja tegutsen selle nimel, siis ei soodusta see terveks saamist. Samas päästerõngas ümber kõhu ja Pamela Andersoni tissid ei lase mul hetkekski unustada üleliigseid kilosid ja nendest vabanemise soovi.

Samas tunnen ma motivatsiooni saamist just sellest tundest, mis mind laupäeval valdas. See viha ja kurbus ja alaväärsus ja paks tunne. Ma tahan tunda uhkust ja end hästi oma kehas. Nüüd pean hakkama enda ülekilodega tegelema sedasi mõistlikult, et mul ei tekiks liigsest piiramisest neid tugevaid tagasilööke aga samas andma endast kõik, et selles söömismõttes ja õgimishoogudest lahti saama. How?! Võib olla teen ma asjad liiga keeruliseks enda jaoks, või tahan liiga suurt tükki ampsata aga mul tuleb lihtsalt proovida sellest nõiaringist see väljapääs leida. Pean enda keha kohtlema hästi nii füüsilises kui ka vaimses mõttes. Ja küll siis ajapikku saabuvad tõusujooned jälle minu ellu.

Tõusud ja mõõnad on normaalsed. Ilmselt mõtlen kõik mured liiga suureks enda jaoks ja lasen emotsioonidel end liigselt mõjutada. Ma ei saa sinna midagi teha. Ma ei oska end kõrvalt vaadata kui need kriisinooled mind tulistavad jõuetuks.
Ma tean, et läheb paremaks. Mingi aeg ju kindlasti. Alati onläinud. Mul oli vaja lihtsalt kurta, et koguaeg lihtsalt ei jaksa võidelda, teisest küljest alla andmine on veel raskem. Ja ei tohigi alla anda. Lihtsalt ma ei oska hetkel õigesti tegutseda.. aga ma tõusen ja proovin edasi!

Loodan, et teil kõigil, mu kullapallid, olid imetoredad jõulud ja soovin teile kogu südamest ilusat aasta lõppu!

Kiku

13 kommentaari:

  1. Hei, Kiku!!
    Ma loen sinu postitust ja mul on nii kahju, et sa seda kõike tundma ja läbi elama pead. Aga ilmselt on see olukord siis millekski vajalik, kui selle seljatad, siis ei murra sind miski!! Ma ei tea antidepressantidest suurt midagi, peale selle, et need on ju tegelikult keemia ja olgu mis on, aga neid ise ma manustama kindlasti ei hakka. Lihtsalt, ma olen nii emotsionaalne inimene (samuti toidu sõltuvuses) ja kui mõtlen, et hakkaksin sisse võtma midagi, mille vastu eeldatavasti ka kerge sõltuvus ja vajadus tekiks, siis ma lihtsalt ei julge seda enesele teha. Üks sõltuvus on juba niigi raske. Umbes kuu aega tagasi olin ma oma elu lowpointis - enesehinnanguprobleemid, muud eraelu asjad (mis tegelikult reaalselt nii suurt pinget ei oleks pidanud tekitama). Kui varem arvasin, et jep mul on depressioon, siis seekord ma sain aru, mis vahe on stressil ja depressioonil. Perearst lasi mul paar küsimustikku täita ja need viitasid depressioonile, küll mitte mingi ülitõsine, aga siiski. Soovitas mul minna psühholoogile ja kui sealt ma siis abi ei saaks, peaks hakkama võtma antidepressante.
    Mis mind häiris, oli see, et arst absoluutselt ei küsinud minu elustiili kohta küsimusi. Ma nimelt olen ikka pigem seda looduseusku, mitte tabletiusku. Ja kuigi ma niiviisi 'usun', siis ikka ju ootad, et arst ikka ka sinu mõtteid kinnitaks. Ma võin juba ise öelda, mis mind madalseisu viis - emotsioonid, 0 trenni, tohutu rafineeritud suhkru söömine (mis ju teadagi musta meeleolu põhjustab), muu rämpstoit, ebapiisav vitamiinide/toitainete sissesöömine. Ühesõnaga eks me teoorias oleme head, ent praktikas mitte. Käisin psühholoogi juures ja kahjuks olin päris pettunud, kuna no ausalt, see oli nii suvaline :D nii et tore, et sul klapp tekkis inimesega!
    Praeguseks on kuidagi imekombel see jube aeg läbi, ma tunnen end jälle normaalsena. St otseselt tervena mitte, kuna endiselt mu toitumine sucks, aga noh praegu on nii nagu aastaid olnud on, normaalne. On 2 faktorit, mis mind august välja aitasid – töötundide muutmine stabiilsemaks, vähem hommikusi vahetusi (kuna töötan graafiku alusel, siis nt on päevi, kus pean ärkama kl VIIS hommikul ning jällegi päevi, kus lähen õhtul kl 17 tööle. Väga ebastabiilne.) + igapäevaselt roheliste mahlade joomine.

    VastaKustuta
  2. Sorri, kirjutasin romaani :D
    ...
    Sellest viimasest, mahlade joomisest, tahtsingi sulle rääkida. Ja to be fair, siis veidi pelgan seda, kuna on nii palju inimesi, kes peab isegi mahla joomist ’uhhuuks’. Makes no sense to me, sest kui nüüd loogiliselt mõelda, siis oma kehale vitamiinide ja toitainete andmine on ju igati normaalne. Ja eriti kui seda saab teha nii kompaktsel ja toimival viisil, siis miks mitte proovida. Masenduses olles hakkasin ma lihtsalt depressantidele muid alternatiive otsima ja leidsin, et mahlad on üks variant.
    Soovitan vaadata dokumentaalfilmi SuperJuiceMe - http://www.superjuiceme.com/ Tasuta saad seda teha kuni 4nda jaanuarini. Vaatasin seda esimest korda ca aasta tagasi ja olin sellest suht vaimustatud. Paraku aga ei olnud mul võimalust soetada kvaliteetset mahlapressi (ehk slow juicer) ja lihtsalt unistasin, et küll oleks tore ise ka sellist asja katsetada. Sain nüüd lõpuks mahlapressi detsembri alguses. Hakkasin kohe igal hommikul värsket rohelist mahla jooma ja usu või mitte, aga see toimis. Eks seda peab ise kogema, siis saab aru, mida ma mõtlen. Igatahes mul on nüüd igal hommikul esimene ’toit’ rohelise rohke mahl ja ca 1h pärast seda teen tavalist hommikusööki.
    Mõistan, et oled hetkel kurb ja meeleolu must, aga näen ka, et sul on sama omadus nagu mul, lootus ei kustu kunagi eks! Või okei, valetan, kuu aega tagasi see esimest korda kustus, võib-olla on sinulgi nii. Aga lootus tuleb alati tagasi, for sure, me oleme võitlejad! Ja no ma ei tea, kuidas sulle nüüd see mahlavärk kõlab, aga kui sul on võimalust ja ressurssi, siis why not proovida. Halvemaks ei saa see kindlasti mitte midagi teha ja eks tasub ju maailmas toimuvaga kursis olla. Võib-olla pean ka mainima, et see mahlavärk ei promo otseselt mittemingisugust toitumist – ei lihasöömist, vegetaarlust ega veganlust. Nii et ei tasu karta, et keegi üritab selle dokiga sinu toitumisuskumusi muuta. Lihtsalt saab head informatsiooni ja näeb oma silmaga, kuidas inimeste elu 28 päeva muutuda võib.
    Kirjuta, mis mõtted sul on ja eriti cool oleks, kui annaksid teada, kuidas film meeldis 
    Päikest!!!

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Hei Anonnüümne, misasi see slow juicer on? Elektriline mahlapress? V6i on mingi ekstra-asi?
      Tänud :)

      Kustuta
    2. Hei, Liisa!
      Slow juicer ei ole eksra-asi, vaid üks elektrilise mahlapressi variantidest.
      Panen siia ühe video, kus väga hästi seletatakse erinevus kiire ning aeglase mahlapressi vahel. https://www.youtube.com/watch?v=aC2YMHMpCi4
      Aeglane mahlapress on küll märksa kallim, aga mina võtsin seda ostu kui pikaajalist investeeringut. Ise kogusin oma masina jaoks raha, maksis 239 eurot, aga on ka järelmaksu võimalus olemas.
      :)

      Kustuta
    3. Tore on kuulda, et sa tunned end jälle paremini ja oled leidnud enda jaoks, mdiagi head mis töötab. Ma kindlasti vaatan selle filmi ära ja uurin neid mahlaasju, ma olen ammu tegelikult tahtnud endale mingisugust soetada ja ehk oleks nüüd õige aeg seda teha. Aitäh Sulle kaasa elamast ja toetamast! Kindlasti annan teada, kuidas mulle mõjub nii film kui mahlavärk. Ilusat aasta lõppu ja imelist uut aastat! :)

      Kustuta
  3. Ole tugev Kristi!

    Võibolla inspireerivad sind nende inimeste võitlused toitumishäiretega:


    https://www.youtube.com/watch?v=tN5maf8yxgs
    http://www.bdawnfit.com/#!edsolider/c15g7
    https://www.youtube.com/watch?v=bL3zjQKD_KY

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Aitäh, neid videosid ma vaatan hea meelega! :)

      Kustuta
  4. Tere! Tead. Seda siin lugedes tekkis tunne nagu ma ise oleks selle kirjutanud. Täpselt selline tunne mind iga jumalapäev valdabki ja see on nii rusuv ja laastav, et ma ei oska mitte kuidagi sellega toime tulla. Mina ei ole veel nii kaugele jõudnud, et julgeks seda enda lähedastele tunnistada (veel vähem avalikult), mis minuga toimub. On paar inimest, kes teavad, kuid ega nemad ka ei oska midagi teha. Olen käinud psühholoogi juures. Läks natuke paremaks, kuid siis toimus jälle suur kukkumine ja nüüd on selline seis, et tahaks nagu ise uskuda, et ma suudan terveks saada. Samas on miski mis mind aina sügavamale tõmbab. See kõik tekitab sellise konstantse kehva tunde ja siis otsidki lohutust. Esimene asi on muidugi söök. Järgmine asi on sõpradega väljas käimine. Kumbki neist pole tervislik ja ei aita mitte kuidagi kaasa. Oeh jah.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Mul on kurb kuulda, et ikka ja jälle on keegi, kes ennast minu jutus ära tunneb. Mulle on väga palju aidanud see kaasa, et ma sellest räägin. Ja pole enam hirmu seda avalikult teha, sest need kes suhtuvad negatiivselt ei mõista seda olukorda lihtsalt ja ega ei peagi mõistma. Ja kes on toetavad, on mulle suureks suureks abiks. Ma arvan, et ma poleks suutnud seda haigust omale tunnistada, kui ma poleks bloginud ja seega oleks seda enda eest ka edasi peita püüdnud. Aga valisin selle teise variandi, tunnistasin endale muret ja võtsin selle suure katsumuse ette. Peale seda nö. peidust välja tulemist on tuhat korda raskemaks läinud aga ma tean, et see tuleb üle elada, et pikemas perspektiivis oleks kõik jälle hästi.
      Loomulikult ei pea ega saagi kõik inimesed sellest avalikult rääkida, aga ma tõesti soovitan enda jaoks leida see keegi või miski, kuidas seda kõike endast välja elada ja lasta end aidata. Kui sul on olnud psühholoogist abi siis soovitan sul uuesti sammud arsti juurde seada. Nii kaua käia, kuni tunned, et saad abi sealt. Ma ei tea kas ma käin kolm kuud, kaheksa kuud või neli aastat nüüd teraapias, aga polegi vahet. Peaasi, et hakkaks paremini minema!

      Ole tubli, soovin sulle kogu südamest paranemist uude aastasse!

      Kustuta
  5. Äkki Sa oled nii hea ja jagad oma psühholoogi nime? Olen ise (ka) väga plindris, olen mõelnud mitu aastat psühholoogi külastada, aga arvasin, et olen piisavalt tugev, et hakkama saada. KAHJUKS ei ole nende aastatega probleem lahenenud ega väiksemaks läinud. Pigem olen muutunud rohkem ärevaks ja murelikumaks, et kas tõesti pean "sellega" terve elu koos elama? Kas tõesti jääb "see" minuga igaveseks?

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Kindlasti pöördu kuskile abi saamiseks. See ei näita inimese nõrkust kui ta abi otsib, vaid tahet ja tugevust, et ta tahab ükskõik mis viisil paraneda. :) Mina käin Põhja-Tallinna Regionaalhaiglas Psühhiaatriakliinikus psühholoog Eerik Keskküla juures, kellega on mul toitumisteraapiad ja psühhiaatri dr. Helju-Reet Sepp'a juures. Dr. Sepp tekitab mulle nii hea ja sooja tunde, saan kõik oma mured ära rääkida ja tegemist on väga hea arstiga. Eerik Keskküla juures tunnen ma ka end hästi ja usun, et ta oskab neid mõtteid-tegusid mul hästi suunama hakata. Praegu olen alles 1x teraapias käinud, seega vara on rääkida tulemustest. Aga mul on usku sellesse! :)
      Ma usun, et see on haigus mida on vaja kontrollima õppida, et see ei sega sinu elu ja alles siis saab öelda, kas see jääb terveks eluks sinuga või mitte. Aga kui oled õppinud elama selle murega sedasi, et see enam ei sega sinu igapäevast elu, ei muuda ärevaks ning valgub tagaplaanile, on juba elu palju ilusam :)

      Ilusat aasta lõppu Sulle, veel paremat uut aastat! Loodan, et leiad omale head lahendused! Ole tubli :)

      Kustuta
  6. Ma olen nii uhke ja õnnelik, et saan olla siin, et jagada seda tähelepanuväärset, imelist ja erakordset tunnistust, ma lihtsalt ei suuda praegu uskuda, et mu endine on siin koos minuga, palub kõiki oma halbu tegusid ja räägib mulle, kuidas ta tundis end kogu aeg tühjana ta oli ära, jättis mu maha ja tegi mulle nii palju haiget pärast lahutust, mis juhtus mõni kuu tagasi. Ja kogu see ime juhtus kohe pärast seda, kui ma palusin dr EGWALIlt abi, olen täna maailma kõige õnnelikum naine, ma ütleksin, et mul on endine jälle kõrval. See on ime minu ja mu pere jaoks ning igavene nauding ja rõõmsameelsus. Ma olen praegu nii õnnelik ega tea, kui palju väljendada oma tänu ja tunnustust dr EGWALI -le. Soovitan teda väga, kui vajate viivitamatut abi, kuna see on tagatud, usaldage mind.
    Saatke talle täna e -kiri /dregwalispellhome@gmail.com või kaudu
    WhatsApp: +2348122948392

    VastaKustuta
  7. Tere päevast, ma olen nüüd üliõnnelik, sest sain just kätte oma 69 000 € laenu sellelt healt ettevõttelt - LAPO. Kui vajate kiirlaenu, võtke nendega ühendust. Võtke nendega kohe ühendust selle meili teel: ( lapofunding960@gmail.com ) või WhatsAppiga: +447883183014

    VastaKustuta