neljapäev, 11. september 2014

Mina ei taha olla haige

Pikemat aega olen mõelnud kas ja kuidas see teema ette võtta. Ühest küljest tahaks justkui lasta mõtetel endast välja voolata, samas kas see on alati vajalik..

Mõni aeg tagasi suutsin lõpuks endale tunnistada ja ka teiste vastu aus olla, tõdedes, et mul on toitumishäire. See mõte iseenesest teeb haiget, et on tekkinud selline haigus. Mis tegelikult on mõtlemisega kontrollitav aga mida mina ei oska ega suuda hetkel kontrollida ega sellest lahti saada.

Hirmuäratav selle tunnistamise juures ei olnud kusjuures võõraste inimeste suhtumine sellesse vaid pigem minu lähedaste reaktsioon ja arvamus. Muidugi ma ei tohiks sellega end veel lisaks stressata aga kuna ees on raske teekond ja endana ma vajan väga lähedaste toetust ja mõistmist, on need hirmud paratamaud. Ma tõesti tahan sellest toitumishäirest vabaks saada.

Peale kokkuvarisemist võtsin veidikeseks aja maha ja vaikselt hakkasin uurima, et mis see täpselt on ja miks see on. Ning analüüsima rohkem iseend selle probleemi sees.

Mis mul siis tegelikult viga on? Olete ehk kuulnud kompulsiivsest söömishäirest ehk binge eating disorderist. Teiste söömishäirete nagu anoreksia ja buliimia kõrval pole see üldse ebatavalisem häire,lihtsalt seda pole nö. ametlikult veel toitumishäirete hulka võetud. Ja tegelikult on selle haigusega inimesi meie kõrval uskumatult palju. Lihtsalt seda ei ole nii kerge tabada, et su naisel või õel või sõbral see tekkinud on. Lugeda mis see endast täpselt kujutab saate siit.


Oled ühel hetkel iseendaga kimpus, tüli perekonnas või arusaamatused koolis/tööl, vaatad peeglisse ja näed seal nii palju häirivaid faktoreid. Mõtled, et tahaks midagi head mis tekitaks hea tunde, võtad karbist kommi, siis veel teise.. ja järsku välgukiirusel on karp tühi. Aga tahaks veel, sest see on nii maitsev ja hea on olla. Ja lähevad järgmised ja järgmised asjad, enam pole üldse vahet mida süüa või kuidas see maitseb. Lõpuks on selline tunne, et mitte kuskile ei mahu isegi suhkruterakest. Sisse pressib end vaid meeletu masendus, süütunne ja kahetsus. Süümepiinad on meeletud. Lubad, et enam nii ei tee, kuna see lõpuks teeb olukorra veel hullemaks.. kuni järgmise korrani.

Miks ei võiks see hea olla näiteks üks kuum vann või mõnus jalutuskäik?

Miks ma ei suuda näiteks piirduda sellises olukorras vaid 1 kommiga. Ma ei oska sellele küsimusele vastata. Sel hetkel tundub see ainukese lohutusena ja muu maailm ei eksisteeri ega peas pole ühtegi adekvaatset mõtet.

Üldiselt ma suudan väga ilusti endale selgeks teha, et mul pole neid magusaid nänne süüa vaja ja see ülesöömine ei muuda olematuks üksindustunnet või üle pea kasvanud kohustusi. Ja ma ei tunne, et piiraksin end märkimisväärselt. Ilmselt on rolli mängiv osa stabiilsemal elul ja paremal enesetundel.

Aga siis kui tükk aega kõik asjad kokku jooksevad, korralik stress ja depressioon on tekkinud, siis enam ei suuda oma kainet mõistust säilitada. Mina ei tea, kuidas minul koguaeg igasugused asjad rappa jooksevad ja ma kõigele halvale nii vastuvõtlik olen. Maailmas on palju hullemate probleemidega inimesi, kes tulevad oma eluga toime. Aga mina olen sellessuhtes nõrk. Korraga polnud mul kodu, olin tegemas viimaseid pingutusi kooliasjadega, kell kuklas tiksumas, et kohe on vaja ka töö leida. Ja tegelikult ei taha üldse üksi ka olla enam. Ja nende probleemide lahendamine võtab siiani nii palju aega. Uskumatu kui raske on noorel naisel korralikule tööturule siseneda.. Ilmselt oleks mul veel mustem olla olnud, kui mul poleks olnud kõige toetavamat emmet, maailma parimat sõbrannat ja üldse nii toetavaid sõpru. Ma olen kõigile nii tänulik!
Tegelikult ei ole see toitumishäire paljalt tuhandete kalorite sisseõgimine ja sellest tingitud halb enesetunne.

 Seletust kas see häire tekib stressist või tekitab stress seda häiret, ei ole leitud. Veel vähem oskan ma ise hinnata kumb kumba tingib. Ma arvan, et see on üks suletud nõiaring. Mul on igatahes mõlemad täiega mu elu kiusamas.

Minu puhul on kindlasti olemas seos ka kaalulangetamisel, dieetide pidamisel ning sellel toitumishäirel. Mitte ei ole asi selles, et ma end näljutaks ja üleliia piitsutaks ning siis kukuks õgima. Vaid see on emotsionaalne. Ma pingutan ja tunnen end hästi, kui tulevad tulemused. Aga kui olen niiöelda tühja tööd enda silmis teinud, siis ma ei näe endas mitte midagi head. Siit tulevadki ebaterved stressi tekitavad mõtted, mille leevendamiseks ma kukun sööma.

Kindlasti ei olegi ainukene haigus see kompulsiivne toitumishäire, vaid mul on seal juures kehakaalu ja vormiga seotud painavad kinnisideed. Ma tõesti arvasin, et olen sellest välja tulnud aga nüüd mõne kilo lisandumisega ma kaotasin täielikult mõistuse. Ise mõtlen, et kas ma seni üritasin end petta ja enesekindlus, mida ma omast arust tundsin, oli lihtsalt peale surutud ettekujutus. See võtab nii kaua aega, et suudaks end armastama õppida ja end ilusa õnneliku inimesena tunda, aga vaid mõned sekundid, mõned negatiivsed mõtted ja head aega eneseväärtustamine!

Ja omakorda selle stressiga kaasnevad veel paanikahäired, peavalud, erinevad füüsilised valud. Näiteks lihtsalt vahetult enne magama jäämist ma tunnen jalgades, luudes mingit imelikku valu ja pinget, nagu tahaksin neid kergeks raputada. Mul on koguaeg paha olla. Paanikast tekivad vaikselt igasugused hirmud haiguste ees. Enesetunne on nii kehv, et tegelikult ma tahaks koguaeg tekiall olla ja magada. Tekivad perioodid kui ma ei taha mitte kellegagi suhelda. Teisalt tunnen end nii üksi. Selline tunne, et inimene võiks olla mu kõrval, aga täiesti vait ja häirimatult.

Ilmselt enne kui ma ei suuda välja tulla eelkõige stressist ja lahendada oma probleeme, ei vabane keha ka mingist pingest ja ei lange ka kaal. Jah, kuigi ma saan mõistusega aru, et see kaal jne ei tohiks mulle esmatähtis olla, siis ma leian end ikka ja jälle kaalule mõtlemast.

Uurisin teraapiaid ja arste, millised on ravivõimalused jne. Ja no kurat, kui haige see veel on, et ikka jõudsin oma mõtetega sinna, et oh jah, sellest haigusest tuleb võitu saada, sest siis saan äkki normaalsesse vormi. Nagu tegelikult ka, Kiku?!?! Kiiremas korras tuleb see mõte peast välja juurida. Samas ma ei taha sellest ravist jälle luua enda jaoks järgmist kinnisideed.

Olen üritanud siin viimastel nädalate mitte kaaluda ja mitte mõõta ennast. Teinud trenni ja süüa üritanud keha signaalide järgi. Et kuidagi vähekenegi oma olukorda iseseisvalt leevendada. Ja vaadanud dokumentaale ning lugenud. Üritan rohkem analüüsida, miks ma süüa tahan või miks mul need pidevad mõtted söögi ümber tekivad. Millal on isud. Mõtlen, kas ma olen hetkel kurb, või üksildane või analüüsin mingit konkreetset sündmust, peale mida ma nutan küpsisekarbi järele. Ega mulle koguaeg ei tule veel pähe endale neid küsimusi esitada. Ma üritan lihtsalt võimalikult palju teha teadlikke otsuseid. Mul on üks väike päevikuke, kuhu ma panen oma mõtted ja emotsioonid kirja, et mul oleks ka hiljem lihtsam analüüsida toimunut.

Aga ma tean siiani, et ma ei suuda osata piisavalt palju ise enda ravimist alustada, ilma professionaalse abi ja nõuta. Muidugi toredad on arstide ooteajad, järjekord psühhiaatri juurde on kaks kuud. Ma olen nõus ootama ja proovima igasuguseid erinevaid asju, kuniks leian väljapääsu.

Probleemi tunnistamine on pool võitu. Loodan, et kõik saab korda.

14 kommentaari:

  1. Kui tahad rääkida, siis tead minu e-maili, Facebooki ja kui vaja, võin ka telefoninumbri anda. Olen kõigest sellest tulest ja veest läbi käinud, vahel käin siiani. Koos on kergem, nii mul kui ka sul. :)

    VastaKustuta
  2. Armas Kristi, minu ainuke nõuanne on: võta üks päev korraga ja ole enda vastu sõbralik. See tee on nii kuradima käänuline ja künklik, aga samm-sammult jõuad sa ükskord sinna, kus võid öelda "ma olen võitja!". Usu endasse. Usu, et sa suudad muutuda. Kõik saab korda. :)

    Kuigi ma tahaks öelda, et kõik sinu poolt kirja pandud mured on minu jaoks minevik, siis nii ei ole. Ka mina võitlen veel nende kinnisideedega ja mõtetega, kuid siiski ma tahan anda sulle lootust, et tasakaal ON võimalik.

    Nagu Margit juba kirjutas, siis olen ka mina Sinu jaoks alati olemas.

    Parimat,
    Heidi

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Aitäh Sinule ka Heidi! Ma üritan neid sinu nõuandeid step by step täita ja just nimelt päev korraga elada, aga alguses kõik ebastabiilne.

      Loodan, et ka sina ühel hetkel peale tasakaalu tunned, et need on minevik.

      Mul on nii soe tunne kuulda ja teada, et mul on kellegi poole pöörduda, kes imehästi mõistab mu olukorda. Aitäh!

      Kustuta
  3. Nii kurb aga teisest küljest ka tore lugeda. Tore, et sellistest asjadest räägitakse, julgetakse rääkida, aga kurb, et see Sinuga juhtunud on.

    Mul on ka vahel isud ja söön paki komme ära kuid kaalunumber ega välimus sellega ei muutu, ikka näitab kaal hääbuvat trendi.. Ja ei muutu ka armastus iseenda vastu. Mina veel arvasin, et mul on mingi häire, aga lugedes seda, selgub, et minuga toimunu on vaid kökimöki-hala!

    Ilmselt see nüüd ei lohutanud Sind, aga ma ei osanud ka teisiti end väljendada. Ma loodan, et Sa leiad endas jõudu ja tahet teha trenni vaid enesetunde pärast, mitte sellepärast, et Sa pead! Ma loodan, et Su depressioon ja mured kaovad ning armastad varsti oma keha nii nagu peaksid :)

    Üks päev korraga on hea soovitus, sest kõik suuured asjad sünnivad väikestest muudatustest ;)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Aitäh Sulle! Mul on väga väga hea meel, et kõik pole sellise probleemi küüsi sattunud ja ma ei oska muud öelda, kui hinda seda ning ära üldse kostita end negatiivsete mõtetega, justkui sul oleks midagi viga. See ongi normaalne, et vahel tuleb isu ja söödki paki komme ära ja see ei saagi tegelikult hukatuslikult mõjuda. Oled väga tubli ja jätka samas vaimus!!!

      See on sisemiselt raske ja purev olukord ja ma ei ole endas päris kindel, kas suudan lõpuni aus ja avatud olla aga samas ma tean, et kahjuks on peale minu veel palju sama murega inimest. Ning mõtlesin missiooniks võtta selle, et üheskoos oleks kergem.

      Kustuta
  4. Tõstan käe ja tunnistan ka oma samasugust häiret. Ma ei saa tihti aru, kui krdi raske on neid komme nt MITTE süüa. Või kui ees on kauss grill- lihaga, MIKS põrgu pärast ma ei piirdu oma ettenähtud kogusega vaid söön, kuni enam ei mahu. Aga siis söön ma veel muud jama ka peale. Öökima isegi ei aja, kõht on metsikult täis, aga ma aina sööks veel ja veel. Hiljuti oli kogemus..ma olen aasta jagu olnud nii öelda sellel tervislikul lainel. No ikka juhtub, et söön šokolaadi ja jäätist, aga harva. Kuid nüüd mu ees olid küpsised, sai..värske pehme kõrmpsuv sai. Kõrval metsikult hea juust, veini (ma pole alkot ma ei tea kaua joonud) ja ma aina sõin korda mööda neid küpsiseid, seda saia juustuga, pähkleid, jõin veini ja siis veel ja veel ja veel. Nagu vau, what the hell??? Ma ei oska ka sellest üle saada. Ainult nii ehk saan, et õpin ütlema EI! Aga ma ei oska, ma ei suuda ja kohati ei taha! Kaal on nii ja naasugune. Muud ma ei oskagi öelda.. ma nii tahaks nõu anda, ma nii tahaks osata öelda õigeid sõnu, aga ainus, mis ma oskan öelda on, teretulemast klubisse :( See on mu arust kohutav häire. Ainus, mis selle vastu aitab, ongi mitte sattuda kohta, kus selline võimalus võiks tekkida ja mitte osta koju asju, mis võivad hävida sekunditega ja võtaks veel juurde kah. See on mind pisut aidanud. Kuni järgmise korrani... Jõudu Sulle, ma loodan, et vähemalt Sina saad sellest üle.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Absoluutselt 100% mõistan Sind. Aga ma tean, et see et lihtsalt keelad end ja ei osta asju ja ei lähe kusagile üritusele on vaid enesepete. See probleem on peas ja mõtlemises ning seal tuleb see ka ära lahendada. Et sünnipäev või laual vedelev kommikauss, tüli mehega või raskused tööl ei oleks toitumise osas katsumuseks.

      Ma siiralt loodan, et nii mina kui ka Sina ning kõik need ülejäänud naised ja mehed, kes selle häire küüsis vaevlevad, ei ole kuskil peidus oma murega üksi, ei suru seda alla ega ürita probleemi peita, vaid astume kõik sellele vastu. Leiame probleemile lahenduse ning seljatame selle. Et me kõik saame oma normaalsed elud tagasi. Ja, et mõtted söögist, kaalu jo-jotamine jms oleks minevik.

      Sinule ka jõudu, tea et ei ole üksi ning soovikorral võid alati mulle kirjutada, minu meil ja Fb on alati avatud :)

      Kustuta
  5. Ma tean, mida tunned!! Võitlen juba mitu kuud selle häirega. Kaal koguneb ja tuju on megakehv. Viimasel ajal saan abi intuitiivse söömise kohta lugedes. Guugelda ja vaata videoid ja uuri pisut selle teema kohta, aitab väga ja lihtsalt kuula ja õpi oma keha jälle tundma. xx

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Uskumatu, kui palju on neid kes mõistavad minu olukorda, tegelikult on see kurb muidugi. Eks tulebki lugema hakata ja uurima ja end ise palju aitama. Teoorias on see kahjuks kuradi palju kergem kui päriselt. Edu Sulle ka ja ma tõesti loodan, et see olukord laheneb igaveseks ja positiivselt!

      Kustuta
  6. Eelnevatega üsnagi sarnane kommentaar, aga..
    Kõlab küll väga nõmedalt, aga mul endal hakkas sutsu kergem, sest tean, et ei ole selles jamas üksi. Mõtlesin pidevalt, et ma olen lootuselt hunnikus oma söömisega ja keegi teine seda ei mõista.
    See on tõsiselt nõme ja kuigi ma tulin sellest juba enam vähem välja kevadel, siis miski nagu pöördus ja ma olin tagasi ringis. Ma koosneks justkui kahest inimesest. Üks kes tahab teha trenni, olla tervislik, õnnelik ja tunda ennast enda kehas hästi ja siis on see teine, kes sööks ära kõik mida silm haarab ning kõik muu ununeb.
    See on raske. See on kurnav.

    Pole väga kellegiga rääkida ka sellest, sest siiani ei ole leidnud inimest, kes seda võiks mõista.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Sinuga jälle olen ühes ja samas paadis. Saan imehästi aru mis sa mõtled selle all, et sul hakkas kergem, kuna pole üksi. See tundub nii lootusetu auk ja hea on teada, et on inimesi kes mõistavad. Ja ka minuga on nii, et mind oleks justkui kaks. Üks on rõõmus trenni armastav noor naine, kes tõesti naudib tervislikku toitumist ja mõnusat elustiili. Teine on aga masenduses torisev enda vastu kuri ning stressis tüdruk, kes ei armasta end piisavalt ja otsib söögist lohutust. Mis omakorda tekitab selliste õgimishoogudega kaalutõusu ning sellest tulenevat masendust ja stressi.

      Tea, et sa võid alati mulle kirjutada, kui midagi on. Koos ON kergem! Üksteist nõustada ja toetada, siis on kindlasti suurem tõenäosus see häire seljatada. Kindlasti ei tohi seda hoida enda sees peidus nagu seda poleks olemas. See on haigus nagu iga teine ja vajab ravi. Sellega ei pea üksi toime tulema!

      Kustuta
  7. Lisan veel, et olen ka käinud psühhiaatrite juures, võtnud nende väljakirjutatud tablette, veetnud nädala söömishäirete osakonnas kuid minu personaalne kogemus oli see, et need asjad ei aidanud teps mitte, vaid süvendasid seda tunnet, et olen haige. Lisaks soovitan ka joogat, see on mind aidanud väga palju, just oma keha ja mõtteid tunnetama, olema kohal.

    VastaKustuta
  8. Millegipärast minu eelmine kommentaar ei ilmunud, kuid kirjutan lühidalt uuesti. Olen 6 aastat tagasi seisnud sama olukorra ees, hiljem lisandus ka buliimia, kui minujaoks oli murdepunktiks see, kui sain aru, et 80% kogu selle jama süüdlane on suhkur, olin tugevas suhkrusõltuvuses, soovitan seda teemat lähemalt uurida.
    Suhrust võõrutamine oli paraku ka vaevaline teekond, sest suhkur on inimesel kui narkootikum, võõrutamisel esinesid samamoodi võõrutusnähud, tagasilangused jne. Tänaseks aga saan võidukalt öelda, et olen sellest sõltuvusest vaba. Muidugi on jäänud kummitama minevik ja hirmud kuid nendega tegeledes näen, et liigun neist vabanemise poole :)


    Edu sulle selle teekonnal!

    VastaKustuta