neljapäev, 9. aprill 2015

Hind,mis on oma hinda väärt.

Vaatasin ära ühe dokfilmi seoses tervisliku toitumisega ja toiduainete tööstusega, Food, Inc. (2008). Ja mul peas hakkas välkuma üks suur sügavalt punane küsimärk.

Tervislik toit on ikka veel, meie 21.sajandil, inimeste jaoks kättesaamatu ja võõras teema. See on kallis. See ei müü end ikka veel kui tervis. Inimesed valivad tihtipeale odavama söögi, rämpstoiduputkast burksi, sest see on kiire ja odav ja täidab kõhtu. Ma ei saa hukka mõista inimesi, kellel on rahaliselt kitsas ja nad hoiavad kokku. Aga kas ikka hoiavad? Kas hoiavad ikka õige asja pealt?

Minu jaoks on tervislik toitumine ainus loogiline variant, ma ei oska toidupealt kokku hoida ja hindan toidu kvaliteeti üsna kõrgelt. Ma olen valmis maksma tihtipeale topelt kui ma tean, et sellest kallimast variandist on mu kehal kordades rohkem kasu, kui poole odavamast tootest. Loomulikult pole see üks ühele alati nii. Ja mul ei kasva rahakott puuga seljas. Aga lihtsalt sellised asjad on minu teadlikud valikud ja eks kuskil mujal tuleb kokkuhoiupoliitikat rakendada. Ja ma ei arva, et minu käitumismaneer pole ratsionaalne. Ja teate miks?

Just seda sama filmi vaadates, kui perekond sõi rämpstoitu, kuna nad said seda endale lubada nii, et vähese rahaga oli neli kõhtu täis, olles sealjuures haiguste käes vaevlevad, sain ma aru, et olen omadega või sees. Nimelt polnud perekonnal raha, et osta pirne ja kapsast ja muid köögivilju, samal ajal kui tänu burgerite, koola ja friikate sissepugimisest oli keha alla andnud, pereisa võitles diabeediga. Diabeediga, mis nõuab ravimeid ja ravimeid peab ostma üüratute summade eest. Kokkuvõttes toidupealt kokkuhoitud raha kulutatakse ravimitele, lisaks veel halb enesetunne. Mina aga toitun 80/20 tervislikult, ma ei pea mitte ühtegi ravimit sööma, ma olen õnnelik ja terve ja ma usun, et ka rahakott on seetõttu kokkuvõttes tervem.

Vahel on ikka jahmatav, nagu külma vett oleks kraevahele saanud, kui vaatad enda ümber ringi ja avastad, et teised ei näegi seda maailma sellisena, nagu see on läbi minu värviliste silmade. Siis on natukene kurb ja natukene selline, et jubedalt tahaks midagi teha. Jälle see missioonitunne, et tahaks maailma paremaks paigaks muuta. Et kõigil oleks elu kvaliteetne. Näidata teistele kui ilus ja hea on tervislikult elada.

Võib olla on asi selles, et kui inimesed ei otsi ise mingisuguseid teistsuguseid aspekte, siis nad ei oska ka näha alternatiivseid viise ega oska puudust tunda millestki, mida neil pole. Teisest küljest hüppavad uksest ja aknast sisse igasugused tervisliku toitumise ja liikumisega seotud kampaaniad ja programmid. Et kas tõesti on võimalik, et kuna mina olen asjas nii sees, siis ma märkan nende küllust aga inimesed kes pole ise pidanud vajalikuks, on justkui silmaklappidega või nende kampaaniate "värv" on värvitu ja need ei jää silma..

Läks siin paar õhtut tagasi poodi jäätist!!! ostma, kuna jälle that time of the month ja et mitte mööda seinu üles kraapida, on lihtsam need päevad-kaks seda süüa, mida mõistus väga ei tahaks. No see selleks.
Kes olen mina, et kedagi nüüd arvustada ja ma absoluutselt ei parasta kedagi, pole ma ka teab mis tervislikkuse etalon ja supervormis, aga seistes seal riiulite juures, jäid mulle kaks tüdrukut silma. Vanust oli neil ehk tosin ja paar lisaks. Ühel nendest polnud tegemist üleliigsete kilodega, vaid juba tervisele liiga tegeva ülekaaluga. Ja seda on kurb vaadata.

Mind paneb mõtlema ka see, et olukorrad on nii kriitiliseks muutunud. Kas lähedastel pole siin oma osa ja kuidas panna inimesi mõistma, et see pole lihtsalt asi, millega mängida. Võib olla peaks natukene rohkem enda ümber inimesi märkama ja peale märkamise ka midagi ette võtma,kui sa näed, et asi on üle käte läinud. Võtta lihtsalt üks sügav hingetõmme ja rääkida probleemist. Kaua saab pead liivaalla peita, kui samal ajal murekoorem seljas litsub su laiaks?!
Asi pole enam selles, et on jube pitsa isu ja vot sööngi, vaid selles, et loomulikult peab inimene sööma aga eelkõige ikka terve olema.

Üks asi on välimus ja enesehinnang ning enesetunne, teine asi on aga tervis. Sellega ei tasuks kindlasti mängida. Teine tüdruk oli lihtsalt natukene kobedast kobedam. Aga miks ma neid sedasi märkasin oli see, et kui kolmas tsipsipakk sinna 2 liitriste koolade vahele lendas, tuli kange tahtmine öelda, et ärge tapke end ise.. ande enda kehale ja tervisele võimalus elada!
Plikatirtustest ei kiirgunud välja just ahhetamapanevat rõõmu ja sära, et oleks energiliselt kiljanud kui ilus elu on. Mitte, et ma seal jätsitops käes oleks õnnest ise üles-alla hüpanud.. aga saate ehk mu poindile pihta.

Täitsa tore uus kampaania "Köögiviljad kaalu ei kasvata" :)

11 kommentaari:

  1. Väga mõnus arutelu! Olen ka kunagi seda filmi vaadanud ja juurdlesin toona täpselt samade asjade üle. Õnneks peab eestlaste kiituseks ütlema, et siinmail on levinud kodus toidu valmsitamine ja inimestel on vähemalt ettekujutus, kuidas peaks ning kuidas saab. USAs ja UKs on levinud väljas söömine ja see tähendabki suuresti rämpsu söömist. Üks tulihingeline toidurevolutsionäär on Jamie Oliver, kes käib mööda maailma ja räägib inimestele, kui lihtsalt on võimalik endale tervislikku toitu valmistada.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Selles osas ma nõustun, et Eestis pole olukord ehk nii hull kui USAs või UKs. Aga siiski ka koduses toiduvalmistamises kasutatakse nii tohutult palju neid poolfabrikaate ja muud jama, tean mitmeid lapsi kes kodus peale friikate, viinerite ja külmutatud pitsade midagi ei söö. Kelle jaoks on salat ja puuviljad täielik no go. Ja endavanuseid või vanemaid kes pole poole elu jooksul nii palju värsket söönud kui mina ühes päevas. Aga ma usun, et maailm võib muutuda, kui me ise muudame seda :)

      Kustuta
  2. Väga mõnus arutelu :) Kohe huviga lugesin!

    VastaKustuta
  3. Tere, sattusin kogemata siia blogile ja kohe alustuseks selline postitus- jagan sinuga sama vaatenurka vist.
    Mina lülitusin täielikult tervislikule toidule 2014. aasta jaanuaris. Tundsin lihtsalt, et keha polnud rahul nende tavaliste asjadega, mis ma muidu sõin. Muutsin menüüd ja nagu naksti toimusid muutused, mis olid vaid positiivsed. Loobusin paljudest asjadest, mida ma olin harjunud sööma ja isegi kaal langes seeläbi :D Nüüd sel kevadel hakkasin rohkem lemmikspordiga ka tegelema ja elu on lill :D

    Aga tulles tagasi postituse mõtte juurde- mina hindan ka kvaliteetset toitu. Minu põhimõte on, et kõht ei ole prügikast, kuhu ükskõik mida sisse viskad ja siis kõik okei on. Toit, mida me sööme, omab ikka väga suurt mõju meie kehade üle. Ma ei saa aru, miks ma peaksin sööma õhtul oma kodus ketšupiga friikartuleid + mingeid poolfabrikaate ja Cocat kõrvale jooma, kui ma võin endale valmistada ülimaitsva (ja tervisliku) wokiroa? See, et toit kallis on, on ausalt öeldes väga kummaline vabandus, et seda endale sisse ahmida. Krõpsud ja muu selline sodi on täiesti tühjad kalorid, mis ei anna normaalset täiskõhu tunnet. Magusast rääkimata.

    Olen ka toidupoes näinud ''murumune'' (ehk liiga pakse tüdrukuid) krõpsuriiulite juures krõpsupakke valimas ja no paha hakkab. Ma ei mõista, mis selliste tüdrukute peas ometi toimub! Ümberringi on ju palju saledaid- kas ei osata peeglisse vaadata ja oma keha hinnata/võrrelda nende omadega? Ei saada aru, et olukord on kriitiline? Minul oleks HÄBI sellisena krõpsupakki ostukorvi visata. Tervis ikkagi ennekõike! Imestan, et kuidas lähedased midagi ei ütle, sest kui näiteks 14-aastane tüdruk on juba nii paks, siis see ju takistab tegelikult normaalse noore inimese elu elamist... Kunagi ka ilmselt pereelu elama hakkamist.
    Minu meelest on väga kurb, et paljudes toidukohtades on praadide lahutamatuks osaks friikartulid. Ja et sellised toidud on tihtipeale odavamad, kui tervislikumad valikud.

    Lõpetaksin positiivse seisukohaga :D - minu meelest on teatud osa Eesti ühiskonna noortest siiski juba põhimõttega, et tervislik eluviis on moes ning sedasi peabki elama :) Vähemalt oma tutvusringkonnas tunnetan seda põhimõtet.

    E.

    VastaKustuta
  4. Laste toitumisharjumused tulevad ikka kodust. Kui sa kasvad keskkonnas kus sulle ei tutvustata tervislikke toite, siis sa ei oska seda hinnata ja sellest puudust tunda, puuduvad kogemused ja teadmised. Su maitsemeeled on harjunud rämpsu sööma. Endiselt on väga palju neid inimesi kes arvavad, et tervislik toit tähendab salatilehtede närimist - ja see loomulikult ei kõla väga maitsvalt, seega jäädakse oma "turvalistele" lemmikutele kindlaks. Lisaks ei ole oluline mitte ainult see mida sa sööd, vaid kuidas sa sööd. Minu kodus ei olnud kindlaid toidukordi või regulaarseid toitvaid eineid. Pidev näksimine igal vabal hetkel ja iga tegevuse taustaks. Kolisin oma elu peale õnneks enne kui jõudsin õhupalliks paisuda või tervisehädad kaela saada, kuid kinnistunud harjumusi ei ole olnud lihtne muuta. Menüü on mul küll suuremas osas tervislik, kuid emotsionaalse söömise ja muu "vaimse" poolega on veel endiselt vaja tööd teha, olenemata sellest, et lahkusin kodust juba aastaid tagasi.

    Eelmisele kommenteerijale tahaks öelda, et see enese teistega võrdlemine võib viia hoopis teise äärmusesse. Ilmselgelt nad näevad, et nad on paksud, aga üks lapsemõistus ei ole tavaliselt võimeline üksinda elumuutusi tegema, eriti kui need samad "lähedased" just toeks ei ole. Mul on ka üks meestuttav kes oma kallimale pidevalt ette heidab, et see on ülekaalus. Samas keeldub ta kodus tervislikust toidust, ei ole iial nõus midagi uut proovima ja nosib alalõpmata mingit jama. Temal on head geenid ja ainult väike kõhukene ees, naine selle eest on samamoodi toitudes üsna matsakaks muutunud. Kui juba täiskasvanud naine ei leia endas seda jõudu, et mehele öelda, et söö siis mida tahad ja valmista ise oma toitu kui minu oma ei sobi.. rääkimata sellest, et kõigest "heast" ära öelda kui terve pere kõrval mugib.. Kuidas siis laps seda teha peaks suutma?
    Just lapsevanematele tahaks südamele panna, et see on VÄGA oluline millist eeskuju nad oma lastele annavad.

    Mis tervisliku toidu hindadesse puutub, siis mahekaup/ökotooted ja kõikvõimalikud uue aja supertoidud on kahtlemata kallid. Samas köögiviljaroad, supid, kvaliteetsed riisiroad, hooajalised puuviljad/marjad jne on ikka tunduvalt soodsam kui toituda mingitest kalapulkadest või külmutatud pihvidest jne. Ehk siis "pole aega" või "kallis" on lihtsalt lollide ja laiskade vabandus. Lihtsalt silmaringi tuleb natuke laiendada ja näeb, et täiesti võimalik on süüa taskukohase hinnaga kvaliteetset, tervislikku ja maitsvat toitu.

    VastaKustuta
  5. Mina ei pidanud silmas nii lapsi kui sina võib-olla arvad. Karta on, et selles faasis lapsed, kel alles see ''lapsemõistus'' on, on rohkem ema-isa kontrolli all igas mõttes. 13-14 aastased ja vanemad tüdrukud on ja peaksid olema üldiselt (minu meelest) siiski juba väga teadlikud oma kehast ja sellest, et EI OLE OKEI paks olla ja sellises vanuses neidudel on kõikvõimalikud võimalused ja oskused, et oma välimust muuta (tihtipeale ka soov ja tahe olenemata sellest, et neil on sinu meelest veel äkki ''lapsemõistus'')- viitan interneti võimalustele: toitumispäeviku pidamine, trennivideod, jooksmine ja rattasõit ometi raha ei nõua. Päriselt- isegi koolides tegeletakse selle nimel, et vältida laste rasvumist ja teha neile selgeks liikumise ja korraliku toitumise olulisus!!!
    Lisaksin veel seda, et kui inimene tahab ennast muuta, siis ta suudab loobuda kaalukaotuse nimel nendest 'pahadest asjadest'. Kui ei, siis on tegemist inimesega, kes juba varakult peab leppima tulemustega, mis vastavat toitu süües, tekivad.

    E.

    VastaKustuta
  6. Üks asi on noored, kes on ilmselgelt ülekaalulised ja ei tunne sellepärast muret, kuid hoopis teine asi on need noored, kes on ülekaalulised endast sõltumatutel põhjustel. Tean seda, sest olen ise aastaid kannatanud. Ma olen võtnud 4 aastat iga päev hormoontablette, sest mul on ravimatu geneetiline haigus. Minusuguseid on palju. Nii ütleb mulle mu raviarst. Ma olen ülekaaluline ning ma ei saa sinna midagi teha! Söön tervislikult, teen trenni 4 - 5 korda nädalas, kuid vorm ei vähene. Hormoonid hoiavad kehas vett jm saasta kinni. Vähe sellest, et kooli ajal tuli mõnikord kaasõpilastega ütlemist, tajun ka ühiskondlikku survet veel praegugi. Ka mina luban endale kord kuus ühe poeringi, mil ei mõtle kaloritele, rasvadele, süsivesikutele, säilitusainetele jms. Ja absoluutselt iga kord näen Sinu kaasmõtlejaid, kes oma pilguga mind alandavad. Ma ei eita, et on neid, kes käivad nendes riiulites iga päev, kuid kõiki ei saa ka ühe puuga võtta. Need, kes iga päev endale valimatult kõike näost sisse ajavad, ei hooli ka sellest, mida Sina või keegi teine neile ütleb. Neil on täiesti ükskõik teiste arvamusest, neid jätavad külmaks isegi koolikiusajad. Sest need, kes on tegelikult terved ja tajuvad olukorda, ei lase end käest ära või võtavad end väga kiiresti kokku. Teistel kasvab lihtsalt paks nahk.

    VastaKustuta
  7. Jah, kui haiguse tõttu on ülekaal, siis pole midagi parata. Mina just olengi kriitiline nende suhtes, kes on ennast juba käest lasknud ja ikka veel mugivad rämpstoitu endale sisse.
    E.

    VastaKustuta
  8. Su väited pole kuigi objektiivsed, selline üldise mulli ajamine. Sa ise kirjutad, et pole hetkel ka oma parimas kaalus, sama hästi oleksin ma võinud omakorda seista seal jäätise leti juures too päev ja sind sarnases loos näiteks tuua, et oi inimesed söövad crapi, täna nägin tüdrukut, kes jäätist haarates sammuke lähemal ülekaalule vms.

    VastaKustuta
  9. Mind isiklikult natuke häirib see uus köögivilja söömise kampaania. Võib-olla sellepärast, et minu jaoks on toitumine selline hell teema. Olen toitumishäire all natuke kannatanud. Nimelt iga kord kui ma seda reklaami näen, hakkan peas ketrama ja ennast kiruma, et miks ma küll selle koogitüki võtsin, miks ma seda pizzat sõin, nüüd lähen paksuks.
    Samas ma armastan köögivilju ja teen neist pidevalt mingeid roogi, aga lihtsalt see mõõdu pealesurumine ja mingisugusesse ideaali surumine hakkab rõhuma. Võib-olla teised inimesed ei tunne nii ja võib-olla tõesti hakatakse rohkem köögivilju sööma, aga miskipärast mul on tunne, et nii mõnigi võib sealt saada negatiivse emotsiooni..

    VastaKustuta